BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sambutan Maulidur Rasul 1434H

Friday, May 18, 2012

Hari Guru 2012

     Macam biasalah seperti tahun-tahun lepas, Hari Guru tetap disambut sederhana.  Ada bacaan perutusan, ada kek, ada permainan dan ada persembahan guru.  Tapi yang paling best dan wajib ada ialah jamuan makan.  Yang ni menjadi acara kemuncak.  Dah jemu makan di restoran, hotel mahupun resort, tahun ni buat lain sikit jamuan kat sekolah aje.  Tapi makannya agak mewah jugak.  Terima kasih cikgu-cikgu lelaki sebab start jam 4.30 petang dah bertungkus-lumus menyediakan apa yang nak dimakan, begitu juga dengan sebahagian cikgu pompuan.
     Pukul 4.30 petang, Cikgu Afrizal dan gengnya mula besiang ikan (rohu dan keli).  Memanglah agak hanyir sikit tapi ikan tu segar lagi, memang sedap. Lepas siapkan bara api, diorangpun mula membakar sampailah lepas Maghrib.


      Sementara tu, pengerusi (Ustaz sahidan), cikgu Jemain dan geng-geng dia sibuk menyediakan air asamnya ikut resepi orang bujang (cili api, cili besar, bawang besar, limau kasturi dan kicap kipas udang dan satu bahan yang dirahsiakan).  Wooowwwww tak cukup, kesian Ustazah Normah, dapat makan sikit aje malam tu.
     Cikgu Hamid dan Cikgu Zuhaimi pulak menyediakan air, teh tarik dan oren.  Diorang kata teh tarik Amid ni memang mengancam.  Tau-tau dengar azan Maghrib, kami berhenti dulu untuk solat berjemaah diimamkan oleh Imam Tinggi Ustaz Irwan.  Habis tu kami buat tahlil sikit untuk arwah ibu bapa, sanak saudara serta guru-guru yang telah kembali ke Rahmatullah.



Lepas tu barulah jamuan bermula hingga ke jam 10.40 malam.  Makan memang mewah siap ada sate, celup-celup, nasi goreng dan macam-macam lagi, barulah puas hati.

0 comments: